0318 - 746 600 secretariaat@raeflex.nl

Belanghebbenden

 

De visitatiecommissie spreekt tijdens de visitatie onder andere met belanghebbenden en stelt hen vragen over het beleid van de corporatie en haar prestaties. Belanghebbenden van corporaties zijn alle partijen, individuen, groepen en organisaties die betrokken zijn bij het werk van de corporatie en waarbij de samenwerking een bijdrage levert aan het realiseren van de doelstellingen. Er zijn interne belanghebbenden (werknemers van de corporatie) en externe belanghebbenden (bijvoorbeeld de huurders, gemeente, zorg- en welzijnsinstellingen). Een visitatie richt zich primair op externe belanghebbenden maar vaak wordt ook met de Ondernemingsraad gesproken Het geeft een beeld hoe de eigen organisatie tegen de prestaties aan kijkt.

Raeflex doet in haar offerte een voorstel voor de belanghebbenden waarmee voor de te visiterem corporatie een gesprek wordt gevoerd.

Uitnodigen van belanghebbenden voor een gesprek

Formeel nodigt de directeur-bestuurder van de corporatie de belanghebbenden uit aan de visitatiegesprekken deel te nemen. De visitatiegesprekken met belanghebbenden worden in een of meerdere dagen uitgevoerd. Wij bieden u daarbij verschillende mogelijkheden. U kunt kiezen voor een visitatietraject met visitatiegesprekken op locatie of voor een hybride vorm van visiteren met meerdere gesprekken online.

Huurdersvoorbereiding

Om de Huurdersorganisatie goed voor te bereiden op de visitatie kan Raeflex een voorlichting verzorgen via Teams of op locatie.
De voorlichting wordt gegeven door een medewerker van Raeflex en kan zowel overdags als in de avonduren plaatsvinden. Tijdens deze huurdersvoorbereiding gaan we in op: 

  • Uitkomsten van de vorige maatschappelijke visitatie.
  • Onderwerpen van de aanstaande maatschappelijke visitatie
  • De mogelijke vragen die aan de Huurdersorganisatie gesteld gaan worden.
  • De mogelijke betrokkenheid door de Huurdersorganisatie bij het start- en het eindgesprek.
  • De mogelijkheid tot het aanleveren van een maatschappelijke reactie voor verwerking in het visitatierapport.
  • De wijze waarop de Huurdersorganisatie het visitatierapport na afloop kan gebruiken.

Meer informatie specifiek voor huurders over visitaties kunt u lezen in het artikel van de Woonbond.