Belanghebbenden
Visitatie is een verantwoordingsinstrument over de prestaties van woningcorporaties. Een visitatie blikt terug op de prestaties van de corporatie van de afgelopen vier jaar. De visitatiecommissie spreekt hiervoor onder andere met belanghebbenden en stelt hen vragen over het beleid van de corporatie en haar prestaties. Net als de vorige methodiek ligt de nadruk op het maatschappelijk resultaat van de corporatie. Belanghebbenden van corporaties zijn alle partijen, individuen, groepen en organisaties waarvan rechten en belangen in het geding zijn. Er zijn interne belanghebbenden (werknemers van de corporatie) en externe belanghebbenden (bijvoorbeeld huurders, gemeente, zorg- en welzijnsinstellingen). Een visitatie richt zich primair op de externe belanghebbenden. De directeur-bestuurder van de corporatie nodigt belanghebbenden uit aan de visitatiegesprekken deel te nemen. De visitatiegesprekken met belanghebbenden worden in een of meerdere dagen uitgevoerd. Wij bieden u daarbij verschillende mogelijkheden. U kunt kiezen voor een visitatietraject met gesprekken met stakeholders op uw locatie of voor een hybride vorm van visiteren met een aantal gesprekken online.
Doel visitatiegesprekken
Door medewerking te verlenen aan de visitatiegesprekken krijgen de belanghebbenden:
- beter inzicht in de doelen en prestaties van de corporatie;
- door middel van het openbare visitatierapport een basis voor een verdere dialoog met de corporatie
Huurdersvoorbereiding door Raeflex
Om de Huurdersorganisatie goed voor te bereiden op de visitatie kan Raeflex een voorlichting verzorgen via Teams of op locatie. De voorlichting wordt gegeven door een medewerker van Raeflex en kan zowel overdags als in de avonduren plaatsvinden. Tijdens deze huurdersvoorbereiding gaan we in op:
- Hoe de Huurdersorganisatie zich optimaal kan voorbereiden op de visitatie.
- Wat voor soort vragen zij kunnen verwachten in het visitatiegesprek.
- Eventuele extra betrokkenheid door de Huurdersorganisaties bij het start- en eindgesprek.
- De mogelijkheid tot het aanleveren van een maatschappelijke reactie voor verwerking in het visitatierapport.
- Hoe de Huurdersorganisatie het visitatierapport na afloop kan gebruiken.
Meer informatie specifiek voor huurders over visitaties kunt u lezen in het artikel van de Woonbond.
Meer informatie over de visitatiemethodiek 7.